Gadis mengedit resit dilindungi! Dibeli dengan harga RM54 tetapi hanya ‘transfer’ 1 sen, sudah ramai kawan yang berjaya tetapi tidak dapat.

DUA individu ditahan penjual pasar malam kerana memalsukan transaksi pembelian ketika kejadian di Uptown Sungai Tani, Kedah.

Menurut penjual pasar malam itu, muslihat penipuan itu hanya diketahui selepas dia menyemak semula jumlah wang yang dikatakan telah dipindahkan oleh salah seorang daripada mereka.

 

Berdasarkan catatannya di TikTok pada hari Isnin, beliau berkata pelanggan wanita itu hanya membayar satu sen untuk jam tangan bernilai RM54 yang dibeli menggunakan transaksi dalam talian dan kemudian meneruskan menyunting resit pembayaran.

 

 

“Buat bayaran 1 sen dan edit resit untuk letak (tulis) harga barang. Semua peniaga berhati-hati. Pastikan anda menyemak semula resit. Nasib baik, saya tergerak untuk mencuba lagi.

 

 

“Nasib Kantoi tak sempat nak tipu dua lagi kedai jam sebab nak pergi serbu. Jika anda terlepas, anda tidak akan tidur lena. Saya benar-benar ‘ down ‘ dalam perdagangan sekarang.

 

 

“B*d*h! Memalukan keluarga,” tulis penjual yang menjadi mangsa penipuan itu.

 

Tangkap skrin video tular di media sosial.

Dalam penghantaran sama, beberapa individu lain dipercayai penjual di pasar malam Sungai Tani dilihat menghampiri gadis itu yang memakai baju merah dan ditemani seorang lelaki.

Mereka berdua didakwa melakukan penipuan sama untuk membeli kasut bernilai RM40 dan mencuba taktik sama di dua lagi kedai jam tetapi tidak berjaya.

Jurujual itu juga menjelaskan bahawa dia membuat rakaman untuk dijadikan bukti bahawa gadis itu menipu ketika membuat pembelian.

Selepas gagal memberikan resit pembayaran sebagai bukti pembelian seperti yang diminta jurujual, gadis itu membuat pengakuan mengejutkan.

Katanya, ini kali pertama dia cuba melakukan taktik penipuan seperti itu selepas melihat rakan-rakannya berjaya beberapa kali menipu pembayaran dengan cara ini.

“Oh ada satu kumpulan (kumpulan penipu). (Kali pertama membuatnya) Adakah anda ingin mencubanya ? “Kamu semua memang hebat,” kata jurujual itu selepas mendengar pengakuan daripada pelanggan.

Nasib Kantoi tak sempat nak tipu dua kedai jam lagi sebab nak pergi serbu.

PENIAGA UPTOWN

Selepas video itu tersebar di beberapa platform media sosial lain, pelanggan tersebut tampil memberikan penjelasan menerusi catatan di akaun TikTok miliknya.

Menurutnya, dia tidak berpuas hati dengan tindakan peniaga jam tangan itu yang tidak memuat naik video penuh kejadian dan tidak mengaburkan wajahnya.

Bagaimanapun, dia mengakui perbuatannya pada malam itu adalah salah.

“Untuk makluman semua, ya, saya mengaku saya bersalah dekat Uptown. Pada malam yang sama, saya memberitahu pemilik video itu untuk memadamkan video ini. Tiba-tiba dia menyiarkannya .

 

Wanita yang dituduh mencuri itu tampil menjelaskan keadaan partinya.

“Saya rasa saya telah mengaku dan telah membayar. Saya tidak mencuri atau melakukan apa-apa. Aku dah cakap yang aku bersalah kan? Lepas tu abang malukan aku macam ni. Adakah anda berpuas hati? Ia mesti.

“Ya… tapi kenapa tak blur dulu rakaman video tu kan? Siap potong , dia cakap dia dah bagi balik dan bayar, tapi dia tak nak bagitahu. Berapa banyak tontonan yang anda dapat sekarang? “Apa yang anda mahu lakukan,” jelasnya.

Video yang dimuat naik ini hanya boleh ditonton tanpa sesiapa dapat memberi reaksi kerana ruangan komen ditutup.

Video asal susulan yang dikongsi penjual itu turut mendapat perhatian netizen di media sosial selepas ia dikongsi.

 

 

Kebanyakan mereka juga berkongsi pengalaman mereka, mendakwa mereka sebelum ini menjadi mangsa taktik penipuan pelanggan.

“Saya dah dilanda bulan puasa baru ni. Wanita itu membeli tiga ekor ayam golek dengan harga RM75.

“Saya juga pernah terpengaruh. Pelanggan membeli cucur pisang dengan harga RM11 tetapi dia membayar satu sen untuk imbasan. Pada masa itu, suami saya bingung dan melihat sekeliling. Balik malam ni, tengok urusniaga…,” kata seorang netizen di ruangan komen.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:tiktok

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*